Montessori – praca z materiałami – korzyści Wychowanie

Montessori – praca z materiałami – korzyści

Metoda Montessori to rewolucyjny, odmienny od standardowych metod, sposób wychowywania i edukacji maluchów. Jednym z elementów Montessori jest praca z materiałami. Na czym ona polega, jak przeprowadzać ją prawidłowo i co zapewnia? Jakie są najważniejsze założenia Montessori? Na te i wiele innych pytań odpowiadamy w poniższym artykule.

Montessori z materiałami

Praca z materiałami to jedno z najpopularniejszych zajęć rozwojowych dla dzieci w każdym wieku. Wiedzą o tym doskonale praktycy metody Montessori. Stosują oni pracę z materiałami już u najmniejszych dzieci. Obecnie dostępnych jest wiele materiałów bezpiecznych nawet dla kilkulatków. Mowa tutaj choćby o nowoczesnych plastelinach. Starsze dzieci również pracują z plasteliną, ale też z masami, tkaninami i wszelkimi innymi materiałami.

Praca z materiałem w przypadku Montessori to przede wszystkim działalność dziecka. Dorośli mają tendencję do wyręczania dzieci, kiedy widzą, że te nie do końca radzą sobie z daną czynnością. Jednak dziecko musi ponieść kilka porażek, aby nauczyło się wykonywać daną czynność. Wyuczenie się jakiejkolwiek umiejętności wymaga treningu. Wiedziała o tym twórczyni metody Montessori, zalecając dorosłym porzucenie nadmiernego interwencjonizmu. Zadaniem opiekuna jest pokazanie ogólnych zasad, jak obchodzić się z materiałem, a później wszystko pozostaje w rękach dzieci.

Jakie korzyści daje praca z materiałami?

Praca z materiałem to przede wszystkim rozwój kreatywności. Dziecko ma tak naprawdę nieograniczone możliwości. Po pierwsze, kiedy już uda mu się stworzyć coś konkretnego, niewątpliwie poczuje dużą sprawczość – zrobiło coś, w zasadzie z niczego. To również bardzo rozwojowe. Poza tym, praca z materiałem uczy samodzielności, o ile jest przeprowadzana poprawnie, tak jak opisaliśmy to w poprzednim paragrafie. Wszelkie działania zgodne z metodą Montessori powinny polegać na towarzyszeniu dziecku, przy jednoczesnym pozostawianiu mu dużego pola samodzielności. Nie tylko nie należy zbyt mocno pomagać, ale nie powinno się też sugerować celu działania.

Anna Trmik

Dodaj komentarz